نور و صدا در دوربین های مدار بسته تحت شبکه (IP)

ضبط صدا جز گزینه هایی است که برخی از برندهای دوربین آن را دارا هستند. بعضی از دوربین‌ها همه صدا را ضبط نمی‌کنند در حالی که برخی این کار را می‌کنند. برخی دیگر یک ارتباط صوتی دوطرفه را برقرار می‌کنند، که در نتیجه کسی که در حال تماشای ویدیو است،می‌تواند با فرد یا شی داخل تصویر و میدان دید دوربین، تماس برقرار کند.

همانطور که می دانید بر خلاف سیستم های آنالوگ که در پشت دستگاههای DVR آنها ورودی صدا وجود دارد، در پشت دستگاه های NVR فقط ورودی پورت شبکه (Ethernet) موجود است و نمی توان به آن میکروفن وصل کرد.

سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه قابلیت ضبط صدا


برای تهیه یک سیستم نظارت تصویری در بستر شبکه که قابلیت ضبط صدا هم وجود داشته باشد تنها دو حالت دارد.

حالت اول : اینکه خود دوربین IP ما دارای میکروفن داخلی باشد که معمولا معمولا مشکل خاصی وجود ندارد و می توان آن را به سیستم متصل کرد.

حالت دوم : وجود ورودی میکروفن روی خود دوربین تحت شبکه است به طوری که خود دوربین به تنهایی دارای میکروفن نباشد و قابلیت اتصال میکروفن را داشته باشد که این مورد هم به دوحالت تقسیم می شود.

در حالت اول برای اتصال میکروفن باید از همان میکروفن های معمولی که در سیستم های آنالوگ استفاده می شود را به وسیله یک سیم برق 12 ولت جداگانه روشن کرد و پورت RCA یا همان خروجی صدا را به ورودی دوربین IP متصل کرد و میکروفن را در کنار دوربین جاسازی و نصب کرد.

و در حالت دوم بعضی از دوربین های تحت شبکه هستند که علاوه بر ورودی میکروفن دارای خروجی برق برای میکروفن نیز هستند یعنی علاوه بر پورت مادگی RCA، برق 12 ولت میکروفن را نیز می توان تامین کنند.

غیر از این حالتهایی که گفته شد به هیچ عنوان نمی توان میکروفن آنالوگ را به سیستم مدار بسته تحت شبکه متصل کرد.

آموزش نصب میکروفن در سیستم مداربسته تحت شبکه

روش نصب میکروفن تقریبا مانند دوربین مداربسته آنالوگ می باشد با این تفاوت که در دوربین مداربسته IP میکروفن به ورودی صدا دوربین متصل می شود.

دوربین مداربسته IP که از میکروفن پشتیبانی می کند یا دارای پورت RCA یا AV برای اتصال میکروفن می باشند یا بر روی آنها یک ورودی جک ۳٫۵ میلیمتری صدا تعبیه شده است.

در دوربین مداربسته IP می توان از دو نوع میکروفن استفاده نمود. یکی همان میکروفنی که در سیستم مداربسته آنالوگ هم استفاده می شود که دارای پورت RCA و برق می باشد.

دیگری میکروفن هایی که نیاز به برق مستقیم ندارند و برق خود را از دوربین مداربسته تامین می کنند که دارای خروجی یا جک ۳٫۵ میلیمتری صدا می باشند. برای این میکروفن ها باید از دوربینهای مداربسته ای استفاده نمود که دارای ورودی جک ۳٫۵ میلیمتری صدا باشند.

مراحل نصب میکروفن در سیستم  (IP)

برای نصب میکروفن یا خروجی RCA یا AV در سیستم نظارتی تحت شبکه مراحل زیر را دنبال نمایید :

سیم های فیش نری سیم دار را به کابل برقی که از آداپتور یا منبع تغذیه می آید وصل می کنیم و فیش را به ورودی برق میکروفن وصل می نماییم. (همانطور که قبلا گفته شد میکروفن ها نیاز به برق زیادی ندارند و مصرف آنها بسیار پایین می باشد و می توان از یک منبع تغذیه به صورت مشترک برای تغذیه دوربین و میکروفن در صورت POE نبودن دوربین استفاده نمود.)

فیش RCA یا AV نری را به دو سر کابل وصل می کنیم ، می توان برای اتصال کابل به فیش نری از فیش های لحیمی یا پیچی استفاده نمود. ( در صورت تمایل به استفاده از فیش BNC برای همه کابل ها می توان از تبدیل RCA به BNC نیز استفاده نمود)

یک سر فیش AV را به خروجی صدا میکروفن متصل نموده و طرف دیگر را به ورودی صدای دوربین مداربسته تحت شبکه متصل می نماییم. در صورتی که ورودی دوربین مخصوص جک ۳٫۵ میلیمتری صدا بود باید از یک تبدیل AV به جک ۳٫۵ میلیمتری صدا استفاده نماییم.

دوربین مداربسته تحت شبکه امکانات زیادی را برای کاربر فراهم آورده است. یکی از این امکانات, اتصال میکروفن و ضبط صدا است.

انواع میکروفون

میکروفن فعال (active) : این نوع میکروفن آمپی فایر داخلی دارد و به منبع تغذیه نیاز دارد.

میکروفن غیرفعال (passive) : این نوع میکروفن منبع تغذیه ندارد و در بسیاری از اوقات به منبع تغذیه نیاز ندارد.

نور در دوربین‌ مداربسته تحت شبکه


دوربین‌ مداربسته تحت شبکه اولیه عملکرد مناسبی در نور کم نداشتند و مکانیزم جبران‌کننده آنها نیز باعث کاهش تعداد فریم‌ها در تصویر می‌شد که به یک تصویر بی کیفیت و نامنظم می‌انجامید.

اما دوربین‌های  مداربسته امروزی می‌توانند تصویر نسبتا مناسبی را حتی در نور یک لوکس نیز ایجاد کنند و از نور موجود استفاده مناسب را بکنند و 25 فریم در ثانیه را در هر شرایطی ایجاد کنند.

نور و تعریف لوکس در دوربین های مدار بسته


در سیستم های امنیتی بدون نور هم قادر خواهیم بود هر چیزی را ضبط و ثبت نماییم اما این موضوع بستگی مستقیمی به دوربین های نظارتی مورد استفاده دارد.

دوربین های امنیتی مورد استفاده در مکان های فاقد نور، تفاوت های اندکی با یکدیگر دارند. برخی از این دوربین های امنیتی دارای حساسیت بالایی هستند و می توانند تصاویر تک رنگی از اجسام در شرایط تاریکی شب یا تاریکی کامل به شما ارائه کنند. این دوربین ها با استفاده از نور مادون قرمز توانایی ثبت تصاویر را در این مکان های تاریک دارند.

در این مقاله ما به ارائه ی دانشی پایه ای در باره ی نورپردازی طبیعی و طیف های گسترده ی نور مصنوعی می پردازیم.

لوکس یک واحد کوچک بر اساس لومن است و واحد لومن نیز، خود واحدی بر اساس کاندلاست.

در هنگام انتخاب یک دوربین نظارتی مناسب برای نصب در محیط مورد نظر مطمئن شوید که این دوربین پاسخگوی شرایط روشنایی در آن محیط است.

لوکس، واحد سطح روشنایی تعیین شده برای نمایش نور منطقه است. در یک محیط که دارای روشنایی مناسبی است می توانید از یک دوربین مدار بسته با عملکرد کلی (معمولی) استفاده کنید؛ اما برای محیطی با روشنایی کم  به دوربین های نظارتی با عملکرد بالاتر نیاز است برای مثال: برای محیط هایی با روشنایی بیشتر از 2.0 لوکس، از سیستم دوربین امنیتی رنگی و برای مکان هایی با روشنایی کمتر از 0.2 لوکس از سیستم دوربین امنیتی تک رنگ (دوربین های امنیتی نورستارگان – نور در شب) باید استفاده شود.

دوربین های مدار بسته با روشنایی مادون قرمز

این دوربین ها با استفاده از LEDهای مادون قرمز امواج نوری ساطع می کنند که در برخورد با اجسام زنده نظیر انسان نور قرمز رنگی تولید می کنند. طول موج نور مادون قرمز 850 نانومتر است که اجازه می دهد دوربین تصاویر تک رنگی را ضبط و ثبت کند. استفاده از این دوربین ها با وجود برد بالای نور مادون قرمز آن محدودیت هایی اساسی را ایجاد می کند و آن حذف جزییات تصاویر در منطقه ی تحت نظارت است. به منظور حل این مشکل تکنولوژی IRهای هوشمند به بسیاری از دوربین امنیتی منتقل شدند که می تواند شدت نور مادون قرمز را با توجه به اشیای تحت نظارت کاهش دهد و مشکل محو شدن و حذف جزییات را با تنظیم آن رفع نماید.

تاثیرات شرایط جوی و آب و هوایی بر روی تصاویر دوربین مدار بسته

هوای گرگ ومیش و نیمه تاریک در اکثر دوربین های دید در شب مشکل به وجود می آورد.
همانطور که می دانید دوربین های دید در شب یک سنسور دارند که توسط این سنسور دوربین تشخیص می دهد که الان شب است یا روز و اما در حالت گرگ و میش این سنسورها تکلیف خود را به درستی نمی فهمند که مدام به حالت شب و روز سوییچ می کند.
برای جلوگیری از این امر باید با پروژکتور یا لامپ محیط دید دوربین را بلافاصله پوشش داد و اجازه ندهیم به این حالت برسد. اما امروزه در دوربین های جدید و برندهای معتبر امکانی وجود دارد که به آن حالت شب و روز می گویند (Day & Night)
در هوای آفتابی شدید :  در محیط هایی که آفتاب مدت زیادی به آنجا می تابد و دوربین در معرض نور شدید آفتاب قرار می گیرد از دوربین های WDR استفاده می شود.
در هنگام بارش برف :  نور منعکس شده آفتاب بر روی برف همیشه مانند یک آینه عمل می کند و نور خورشید را چند برابر نشان می دهد. برای چنین محیط هایی هم از دوربین هایی با قابلیت WDR و BLC و HLC استفاده می شود که در مقاله های گذشته به طور کلی راجع به این خواص صحبت شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *